РЕЗУЛЬТАТИ ВСТУПНОЇ КАМПАНІЇ 2020. ІНСТИТУТ ФІЗИКО-ТЕХНІЧНИХ ТА КОМП’ЮТЕРНИХ НАУК

0

Наступило й 1-ше, й 14-те вересня, почався навчальний процес в університеті, а отже, прийшла пора поговорити про перші результати вступної кампанії до Інституту фізико-технічних та комп’ютерних наук.

Хочу подякувати всім, хто приймав участь в агітаційній кампанії та організовував вступ абітурієнтів до нас в інститут. Перш за все Фесіву Ігорю Васильовичу, що був координатором цієї роботи протягом цілого року. Він працював із абітурієнтами, студентами, молодими та старшими викладачами, забезпечуючи та стимулюючи найрізноманітніші форми роботи із школярами. Була сформована база шкіл області, вчителів шкіл, директорату, що слугувало платформою для проведення агітаційної кампанії усіма кафедрами, з усіх спеціальностей та напрямків підготовки в інституті.

Результат в цьому році виявився неочікуваним, рекордним порівняно з усіма роками існування нашого інституту. Не дивлячись на складну епідеміологічну ситуацію, нам вдалося набрати багато студентів, значна частина яких є високо підготовленою. Ну от скажімо, ми вперше в цьому році за всі роки набору за результатами ЗНО прийняли на навчання 7 студентів, що мають 200 балів прохідних. Практично, кількість місць державного замовлення, що була виділена Міністерством освіти і науки була заповнена на 92%. Хочу підкреслити, що це сталося в ситуації, коли абітурієнти конкурували між собою в рамках  загальноукраїнського конкурсу.

Можна констатувати, що на місця держзамовлення ми набрали в цілому (1 курс, 2 та 3 курс скорочена форма і 5 курс магістратура) 448 студентів. Всього ж разом з контрактниками набрано 635 студентів. Цим результатом слід пишатись і я ще раз скажу, що дуже вдячний тим викладачам, які доклали зусиль до агітації, молодим викладачам, що записували відео для мережі інтернет, нашим студентам, які також відгукнулися і виступили в соціальних мережах. Те, що вони продемонстрували можливості інституту в навчальній та науковій роботі, в культурно-масовій роботі слугувало досягненню мети – відбору кращих абітурієнтів для інституту.

Ми аналізували середній рівень балів зовнішнього незалежного оцінювання наших абітурієнтів і абітурієнтів різних закладів вищої освіти України і з приємністю констатуємо, що зі спеціальності «Видавництво та поліграфія» у нас найвищий показник в  Україні. Зі спеціальності «Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка» ми на другому місці, хоча фахівців із цієї спеціальності готують у 33-х ЗВО України. Також достойний показник зі спеціальності «Телекомунікації та радіотехніка», ми входимо в першу п’ятірку. Досить високий показник рівня підготовки студентів на спеціальностях «Комп’ютерні науки» і «Програмна інженерія», оскільки вперше вдалось заповнити місця держзамовлення також в рамках всеукраїнського конкурсу. Ну і разом з тим, у нас досить багато випускників коледжів та бакалаврату вступило на скорочену форму навчання та в магістратуру.

Результат досягнуто, але попереду відповідальні і важливі завдання перед колективом викладачів інституту. Ми повинні створити для наших студентів і не тільки першого курсу сприятливі, комфортні умови для навчання, для їх творчого розвитку, і що особливо важливо, для занять наукою, для поглиблення знань в науковій сфері.

Раніше система стимулювання занять наукою студентами інституту працювала краще. Наші студенти і аспіранти, які брали участь в наукових конкурсах товариств оптики і фотоніки – SPIE і Американського оптичного товариства – OSA, часто вигравали ці конкурси і отримували досить високі гранти для проведення подальших досліджень. Тоді звичайно рівень зацікавленості  молоді у наукових дослідженнях, що проводились на кафедрах  був значно вищим. 

Окрім цього, вже стало традицією, кожного літа проводити студентську наукову конференцію та з’їзд цих оптичних товариств в США. За нашими рекомендаціями відбирають для участі кращих майбутніх оптиків і фінансують проживання, екскурсії і т.д. Це все також було стимулом активної роботи студентів у рамках обох оптичних товариств.

Однак, зараз в зв’язку з коронавірусом така можливість відсутня, оскільки візи в США не відкривають. 

Тому для популяризації оптики серед першокурсників ми  постараємось знайти зацікавлених викладачів і аспірантів, які зможуть доступно розповісти про всі  можливості співпраці студентів зі своїми колегами-студентами із-за кордону. Адже багато наших теперішніх викладачів побували там, ознайомилися з організацією науки та навчального процесу.

У нас багато людей займаються науковою роботою. У професорів та доцентів є аспіранти, але окрім цього в кожній науковій групі завжди працювали й студенти. І хоча вони, можливо, не все зразу могли осягнути, але їхній рівень зацікавленості науковими проблемами зростав і вони з більшою охотою вступали в магістратуру та аспірантуру.  

На прикладі нашого інституту можна побачити, що молодих викладачів у нас значно більше, ніж у всіх інших підрозділах університету. Мені хочеться, щоб ця молодь також доклала відповідних зусиль і попрацювала з нашими студентами в науковому плані. Я розумію, що ми тільки спільними зусиллями зможемо зацікавити найбільш активних із них займатися науковою роботою.

Як мені здається, кожен викладач повинен мати якусь логічну схему, певний алгоритм, за яким він міг би розповісти про свої досягнення в науці, чим займається, чому він цим займається і чому він агітував студентів прийти саме до нас на навчання. Іншими словами, молодий викладач повинен бути готовим у вільній бесіді пропіарити той науковий напрямок, якому він присвятив життя. Треба донести цю любов до професії студентам для того, щоб вони могли і хотіли розказати своїм знайомим, що у нас в інституті добре, а спілкування між викладачами і студентами відбувається як між колегами. Коли ми зможемо реалізувати ці задуми, то проблем ні з набором, ні з навчанням не буде. 

Я розумію, що градація в рівні зацікавленості в науковій роботі в кожній студентській групі буде відчуватись, але тим студентам, які прийшли справді навчатися і чомусь навчитись, а не просто отримати диплом, треба для цього створювати додаткові можливості.

Також важливо, щоб робота наставників, особливо перших курсів, не зводилася лише до зустрічей і розмов щодо рівня навчання і виховної роботи. Хочу, щоб були встановлені партнерські відносини викладач-студент. Групи у нас не багаточисельні і наставник може співпрацювати з кожним студентом і досягнути позитивних результатів.