Увійти до п’ятірки найкращих викладачів України та отримати Освітній грант від однієї з найбільших ІТ-компаній України – SoftServe!

0

Щороку в перший четвер листопада своє професійне свято відзначають проєктні менеджери. Адже саме від них залежить, чи встигне команда в відведений термін, чи вистачить запланованого бюджету, скільки людей потрібно залучити, що взагалі робити та куди бігти. Загалом, проєктний менеджер — посада дуже відповідальна та необхідна практично для кожної IT-компанії.

З нагоди цього свята кафедра комп`ютерних наук  хотіла би розповісти про ще одне досягнення викладачів Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. А саме привітати асистента кафедри комп’ютерних наук Двофржак Валентину Володимирівну з перемогою в програмі “Освітні гранти” від SoftServe для викладачів університетів, де вона презентувала свій проект навчального курсу “Управління IT-проєктами”.

Дворжак Валентина Володимирівна

«Освітні гранти» – це унікальна програма SoftServe для викладачів університетів. Вона передбачає грошову підтримку у розмірі $2000 кожному із п’яти переможців для розробки нового або оновлення існуючого технічного курсу, що викладаються в рамках таких спеціальностей як: прикладна математика, інженерія програмного забезпечення, комп’ютерні науки, інформаційні системи та технології, комп’ютерна інженерія, кібербезпека, прикладна лінгвістика, тощо.

В рамках гранту кожен стипендіат отримує не лише фінансову підтримку, а й за потреби – консультації від експертів компанії.

Відбір переможців відбувався в кілька етапів. Спочатку, до 30 липня 2021 року, конкурсанти повинні були подати резюме, ідею курсу оформлену у вигляді навчальної програми, та мотиваційний лист, який повинен був висвітлювати інноваційність курсу та його переваги.

На другому етапі відбувався відбір найкращіх пропозицій 5-ма членами журі.

Вони оцінювали заявки за критеріями інноваційності ідеї, її цілісності та масштабованості, регіональної складової та навчання студентів компетенціям, потрібним на реальних проєктах. До складу журі увійшли внутрішні експерти SoftServe:

🔸Галина Даців, віце-президентка з питань навчання та розвитку персоналу 

🔸Михайло Кропива, керівник відділу інформаційної безпеки 

🔸Наті Назар, директор з бізнес-аналізу CoE 

🔸Наталя Домбровська, Quality Management експерт 

🔸Іван Загородній, директор центру майстерності розробки програмного забезпечення

Цього року компанія SoftServe вперше запустила таку  програму фінансування викладачів університетів для розробки нових або оновлення існуючих технічних курсів. Було отримано 84 заявки зі всієї України тематично різних проєктів: від курсів з інтернету речей, Big data, UX/UI дизайну, до управління ІТ-проєктами, машинного навчання та інших.

На третьому етапі, який проходив в жовтні 2021 року, було визначено вибірку півфіналістів, які були запрошені на інтерв’ю, в процесі якого члени журі мали змогу  познайомились з конкурсантами особисто та детальніше дізнатись про запропоновану на конкурс освітню програму, зокрема скласти враження про практичну спрямованість та відповідність дисципліни реаліям та потребам IT індустрії  регіону.

В результаті було відібрано 5 переможців!!!

Вітаємо переможців!

🏆Іван Опірський, доктор технічних наук, професор кафедри захисту інформації національного університету “Львівська політехніка» 

🏆Павло Мерзликін, доцент кафедри iнформатики та прикладної математики Криворiзького державного педагогiчного унiверситету 

🏆Богдан Любінський, доцент кафедри Прикладної математики Національного університету «Львівська політехніка» 

🏆Валентина Дворжак, асистент кафедри комп’ютерних наук Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича 

🏆Геннадій Коломоєць, доцент кафедри програмного забезпечення автоматизованих систем Інженерного навчальнонаукового інституту Запорізького національного університету.

Кафедра комп’ютерних наук Чернівецького національного університету вітає Валентину Володимирівну з перемогою і пишається тим, що її вдалось здобути саме з проєктом в сфері  “IT Project management”, яка не менш важлива ніж інші напрямки розробки програмного забезпечення, і від якої залежить успіх будь-якого IT-проєкта в цілому. Була пророблена велика робота, стажування, вперше впроваджено проєктне навчання, – що дозволило набути необхідного досвіду для передачі знань та навичок студентам, та розробити ефективний підхід до їх навчання!

Все це, а також надзвичайна наполегливість в роботі та самокритичність дозволило Валентині Володимирівні потрапити до п’ятірки переможців України.

Як виникла ідея курсу, як відбувається процес навчання та про подальші розвиток курсу ми розпитали Валентину Володимирівну.

Валентина Дворжак працює на кафедрі з 2018 року на посаді асистента та викладала такі дисципліни, як Веб-дизайн, JavaScript – технології, Управління IT-проектами, Комп’ютерний зір та розпізнавання в системах штучного інтелекту, Бізнес-менеджмент та IT-маркетинг. Крім роботи Валентина Володимирівна виховує трьох синів разом з чоловіком, який працює в сфері графічного дизайну та розробки програмного забезпечення і підтримує дружину у всіх ініціативах .

Дворжак В.В. разом із сім’єю

Чому саме “Управління IT-проектами” було обрано для подання заявки для участі в конкурсі і як взагалі виникла ідея курсу.

До роботи на кафедрі комп’ютерних наук Валентина мала досвід роботи на кафедрі менеджменту та маркетингу Донбаської державної машинобудівної академії, де мала перше знайомство із сферою Управління проєктами, і коли почала професійну діяльність на кафедрі комп’ютерних наук, то знайшла сферу, де можна застосувати отримані знання з  організації виробництва та розвитку soft skills – сферу розробки програмного забезпечення.  Але працюючи зі студентами зрозуміла, що курс з проектного менеджменту повинен бути побудований саме на практичному досвіді. Він не повинен бути просто курсом, який передбачає написання та здачу лабораторних робіт студентами викладачу.

В процесі реалізації задуманого виникло багато питань, як це краще реалізувати. Для цього навесні 2019 року кафедра звернулась за допомогою до однієї з IT-фірм, яка співпрацювала з кафедрою. Проектні менеджери Agileway дали корисні поради, стосовно наповнення курсу та його організації. Валентиною було  пройдено стажування, де увага саме приділялась практичному досвіду та комунікації на реальному проєкті. В результаті для курсу було обрано проєктну форму навчання. [1] [2] 

Програма полягає в тому, що кожен із студентів повинен (а краще група студентів) повинні мати свій pet-проект (навчальний проєкт), пов’язаний з розробкою програмного забезпечення. Cтуденти самостійно обирають технології розробки та організують команду.  Здійснюючи розробку ітераціями (спринтами), студенти мають змогу впроваджувати на практиці отримані теоретичні знання з проектного менеджменту. В ролі замовника проєкту може виступати ментор, викладачі кафедри, працівники IT-компаній. В результаті використання таких навчальних підходів, студенти розуміють, що працюючи над проектом для замовника, мають потрійні обмеження: час, ціну та обсяг проекту, на практиці розуміють результат та критерії успішності проєкту.

Крім того, під час захисту дипломних проектів кафедри, недоліками робіт деяких студентів є нерозуміння вимог до проекту, проблеми з UX дизайном, проблеми з розумінням мети кінцевого продукту та його практичної цінності. Тому впровадження даного курсу надало студентам значну допомогу, як і при роботі над дипломними, курсовими роботами, так і в подальшій професійній діяльності.

Інноваційність запропонованого на розгляд журі курсу полягає в тому, що він базується на сучасних гнучких технологіях розробки та проектному навчанні.

Під час впровадження курсу, були отримані гарні відгуки, як і від перших груп студентів, які пройшли даний курс, так і від менторів, які допомагали студентам виконувати проєкти. Крім виконання власне проєкта,  заняття в межах курсу побудовані в форматі workshop, коли теорія вивчається під час практичного заняття, яке в свою чергу відповідає завданням проєкту. Крім того за окремими темами практичних занять передбачені інтерактивні заняття у формі проходження кейсів чи ігор, які допомагають реалізації проєкту. Такі методики допомагають покращити розуміння теми, та отримують гарний відгук від студентів.

До курсу, крім студентів кафедри комп’ютерних наук, також було долучено студентів спеціальностей “Інженерія програмного забезпечення” та “Інформаційні технології” інституту фізико-технічних та комп’ютерних наук.

Захист проекту студентами кафедри комп’ютерних наук

Студентами було реалізовано декілька цікавих проєктів: це і telegram-бот для магазину книжок, сайт туристичної компанії, веб-додаток “Фамільне дерево”, веб-додаток “Обмінник валют” та багато інших. Одним зіскладних та цікавих проєктів було створення програмного продукту для мережі ресторанів Ozzy. Цінність такої роботи для студентів полягає в отриманні досвіду роботи для реального замовника та можливості збагатити свої портфоліо, що допоможе при подальшому працевлаштуванні.

Заняття на тему: “Покер планування та естімація проєкту”)
Захист проекту студентами кафедри комп’ютерних наук
Заняття на тему: “Канбан”
Заняття на тему “Scrum”

Відео, як проходять інтерактивні заняття на тему: ” Scrum”

В подальшому до проєктів,  в якості менторів долучились і викладачі кафедри, які пропонували цікаві теми проєктів, пов’язані з науковими напрямками кафедри. Одним із таких проєктів був сервіс, пов’язаний з гео-інформаційними системами. 

З компанією Softserv кафедра комп’ютерних наук співпрацює давно. Студенти кафедри щорічно проходять практику, курси та інтернатуру в компанії. Кожного року студенти кафедри працевлаштовуються в компанію. В перший раз ідею курсу  з “Управління IT-проєктами” було запропоновано Валентиною Дворжак компанії в якості фінального завдання під час стажування для викладачів, яке висвітлювало потреби IT-індустрії в співпраці з університетами.

В подальшому саме цей курс було обрано серед інших для подачі  для участі в програмі «Освітні гранти», тому що запит на курси такого плану компанія Softserv озвучила під час стажування. По-друге робота над курсом виявила ряд проблем, які б участь компанії допомогла би вирішити.

По-перше, зараз існує достатня кількість технічної документації до різних технологій розробки програмного забезпечення, яка є, в тому числі, і в вільному доступі. Але саме в сфері управління IT-проектами  кількість сучасних навчальних ресурсів в вільному доступі обмежена. В останні часи в сфері розробки програмного забезпечення IT компаніями використовуються такі методології розробки, як Agile, Scrum. Kanban, XP. Але у студентів та у викладачів немає доступу до практичних прикладів. Сучасні теоретичні матеріали теж обмежені.  По-друге викладачам не вистачає саме практичного досвіду роботи на реальних проєктах та ресурсів для проведення такого плану курсів. В подальших планах Валентини Володимирівни використати допомогу компанії для подальшої розробки та впровадженні даного курсу, і крім того отримати практичні поради від працівників компанії, а студентам ІФТКН пройти курс, який максимально відповідає потребам ринку праці.

Кафедра комп’ютерних наук

В свою чергу, Валентина Володимирівна хотіла подякувати колективу кафедри комп’ютерних наук за підтримку та корисні поради, подякувати менторам, студентам та всім працівникам IT-компаній, які дотичні до створення ідеї курсу та його розвитку за цінний внесок.

Дворжак В.В. разом із студентами